Stránka 1 z 1

Proč město potřebuje logo?

PříspěvekNapsal: pát kvě 16, 2008 10:36
od Eva Vystrčilová
Logo a grafický manuál
Obecně „logo“ (reklamní štít; nápis s názvem a značkou firmy – viz slovník cizích slov na téma logo) je nejvýraznější vizuální prvek firmy, instituce, akce atd. Je ale jen částí celku charakterizovaného určitými pravidly, celku, který utváří dojem z daného subjektu. V našem případě je tím subjektem město, ale nejen ve smyslu městského úřadu a jeho pracovníků, ale patří sem další subjekty městem zřízené a jejich aktivity a výstupy. Ať už chceme, nebo ne, město a jeho aktivity mají nějaký vjemový obraz. Protože chceme celkovou image města cíleně vytvářet a jejím prostřednictvím komunikovat nejen s občany, ale také s turisty a zároveň modelovat jejich vnímání našeho města, je třeba vytvořit jakýsi návod, jehož součástí je grafický manuál (stanovení grafických prvků, barev, písma, způsobu užití atd.), Tím nejvýraznějším prvkem je logo, které je základem celku.

Není to nic nového
V komerční sféře je to běžná věc, dokonce i v době, kdy nebylo na trhu z čeho vybírat, měly výrobky nějaký vzhled. To, že nebyl ideální, dokazuje fakt, jak se přístup v oblasti log, vzhledu výrobků, návrhů obalů, reklamě aj. změnil. V dnešní době je pro firmy samozřejmé a především nutné se touto otázkou zabývat. Každý potřebuje najít své místo na trhu, upoutat, vymezit se, být zapamatovatelný. Podobně je to i s městy, i když samozřejmě ne doslova. Přesto i ona, tak jako každá firma, potřebují svou tvář, svou image, a proto budují svou značku.
Často obdivujeme města západní Evropy, jak na nás působí, aniž bychom si uvědomili, že je to i tím, jak u nich záležitosti budování image a aktivity s ní spojené už řadu let fungují. Samozřejmě i věc loga, grafického manuálu a určité vizuální podoby města je jen úzká část celku, který dohromady ovlivňuje to, jak město na své občany působí: když se v něm pohybují, když s ním (pracovníky úřadu a jiných městských subjektů) komunikují; jak město působí navenek, na potenciální investory, turisty, či lidi, kteří by zde chtěli žít. Nesmí se to přeceňovat, ale pokud chceme být moderním městem pro život, návštěvu či podnikání, musíme se také tímto zabývat.

Proč nestačí pro tyto potřeby znak města?
Znak města dnes má určitou vážnost, je užíván s rozvahou a především by měl potrhovat důležitost věcí (rozhodnutí, dokumentů, ocenění atd.). Také symbolizuje určitou úřednost, což v určitých situacích je vhodné, jindy nikoli. Jeho běžné – třeba až komerční – užívání by jej do jisté míry degradovalo. Další věc, kterou je nutné vzít v potaz, je obvykle grafická náročnost znaku, která snižuje rozsah jeho využití (např. na malých předmětech). Z těchto důvodů by město (nechápat jako městský úřad) mělo mít logo, které musí být jednoduché, lehce zapamatovatelné, proto originální, přesto obsahově, barevně, tvarově a stylově v souladu s daným městem, a co je důležité, musí být nadčasové.

Jak co nejjednodušeji vystihnout rozdíl mezi znakem a logem?
Je to jako s oblečením, smoking (znak) se hodí jen na určité události, ale třeba na cestování se nehodí. A pak tu máme běžné oblečení (logo), které se hodí pro většinu času, přesto ale také ne vždy. A i toto běžné oblečení přizpůsobujeme různým situacím, přesto člověk, který se tzv. umí oblékat, má určitý „svůj styl“, jsou to určité prvky a drobnosti, které ho v oblékání charakterizují. Stejně to je i se znakem a logem. Logo je na „každodenní nošení“.